donderdag 21 mei 2009

Lezersbrief Klasse

Als student in het eerste jaar BAKO aan de KHL maakte ik een korte studie rond een ethische kwestie: mogen kleuters trouwen in de kleuterschool.

Naar aanleiding van een artikel in de krant waarbij 2 kleuters in het gemeentehuis trouwden, stelde ik me vragen bij de zin van dit gebeuren. Ik vond dit niet direct een gepaste activiteit bij kleuters. Ik vroeg me af wat andere kleuterjuffen en ouders in mijn omgeving daarvan vonden. Is het zinvol om kleuters te laten trouwen in de klas of kerk of gemeentehuis?

Tijdens mijn zoektocht naar de nodige informatie kwam ik al gauw tot de vaststelling dat er heel weinig rond dit thema te vinden is. Op het internet las ik wel enkele gelijkaardige artikels van ‘kleutertrouwpartijtjes’ in andere scholen. Ik vond informatie over vriendschap, liefde en verliefd zijn. Hierover heb ik enkele interessante prentenboeken voor kleuters gelezen. Maar over trouwen vond ik voor kleuters slechts enkele leuke prentenboeken. Ik zocht ook naar kleuterboekjes over holebi’s, dit was nog moeilijker. Ik doe dus een oproep aan auteurs om ook over deze thema’s toffe boeken voor kleuters te maken. Ik denk dat het misschien is omdat deze onderwerpen nog wat moeilijk zijn voor de kleuters, dat er maar weinig informatie over te vinden is. Ik stelde vast dat er voor de kinderen van de lagere school wel meer geschikt materiaal is.

Na het afnemen van de interviews, is gebleken dat mijn mening overeenkomt met deze van enkele kleuterjuffen en ouders uit mijn omgeving. Het trouwen van twee kleuters in de kerk of gemeentehuis vinden wij niet zinvol. Dit is onze mening omdat kleuters de waarden van trouwen nog niet begrijpen en trouwen zeker niet mag overkomen als een spel. Wij vinden ook dat niet alle aandacht op die manier naar slechts twee kleuters moet gaan. Volgens ons mag je ook niet weergeven dat enkel een jongen met een meisje trouwt. Kleuters mogen vertrouwd geraken met het anders geaard zijn. Wij vinden dat de kleuterjuf het taboe van holebi’s moet helpen doorbreken.

Ik zal later als leerkracht het BC liefde en trouwen in de kleuterklas wel aanbieden als ik merk dat kleuters hier naar verlangen. Als je als juffrouw zelf gaat trouwen, vind ik het wel zinvol om de kleuters mee naar de kerk of naar het gemeentehuis te laten gaan. Dan vind ik dat je dit best goed met hen voorbereidt in de klas.

Maar ik zal de kleuters zeker niet laten trouwen in de kerk of in het gemeentehuis. Dit is volgens mij niet zo zinvol. Ik vind het heel goed dat kleuters weten dat je later kan trouwen, dit mag een kleuter leren op school. In onze huidige samenleving zijn er steeds minder mensen die trouwen, het is dus niet meer zo vanzelfsprekend dat een kind dit thuis bespreekt. Ik vind ook dat je later als volwassene zelf mag bepalen of je al of niet trouwt en op welke manier je dit organiseert. Dit is allemaal nog wat moeilijk om dit al aan kleuters bij te brengen en ik wil hen zeker geen eenzijdig beeld over het huwelijk geven. Er zijn ook steeds meer kleuters van gescheiden ouders en nieuw-samengestelde-gezinnen in de klas. Daarom lijkt het mij niet zo geschikt om te veel met dit thema bezig te zijn want dit is verwarrend en pijnlijk voor deze kleuters.

Bovendien denk ik dat er veel interessantere thema’s zijn voor kleuters die beter passen in hun leef- en belevingswereld en die zinvoller en leuker zijn om aan te bieden in de kleuterklas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten