maandag 13 april 2009

Bronnen raadplegen

Ik ontdekte dat er zeer weinig informatie te bekomen is over dit onderwerp.

Zo zocht ik interessante prentenboeken rond dit thema.
Op het internet vond ik volgende titels:
- 'Het grote boek over de liefde' (Marianne Busser en Ron Schröder)
- 'Haan wil trouwen' (Marly Van Otterloo)
- 'Mam en mamma gaan trouwen' K. Setterington)
- 'Trouw je met mij?' (Vivian den Hollander).
Vervolgens probeerde ik deze boeken in de bibliotheek te bekijken.
Helaas vond ik van deze titels geen enkel boek terug in de bibliotheken in mijn omgeving.
Daar heb ik wel enkele prentenboeken over vriendschap en verliefd zijn, gelezen.
Interessante titels zijn volgens mij:
-'Kikker is verliefd' (Max Velthuijs)
-'Rikki en Anni ' (Guido Van Genechten)
-'Nooit te klein om verliefd te zijn' (J. Willis)
-...

Wel zag ik volgende titels in de bibliotheken in mijn omgeving:
-Hopeloos verliefd (Angelina Glitz & Annette Swoboda)
-Koen en Kila knalverliefd (Francine en Marenthe Otten)
-Een prins voor Perlefien (Linda Schacht)
-Krokodil is verliefd (Daniela Kulot).
Deze boeken zijn voor de lagere school bedoeld, vooral voor het eerste leerjaar.
Het boek 'Hopeloos verliefd' zou je eventueel ook nog in de laatste kleuterklas kunnen gebruiken. Het gaat over vier schapenmeisjes die met elkaar strijden om te trouwen met schaap Valentijn. Uiteindelijk trouwt schaap Berendien met schaap Valentijn en ze zijn hun hele leven ontzettend verliefd en gelukkig gebleven.

Mijn lievelingsjeugdboek Jip en Janneke heeft een hoofdstuk met als titel 'Jip en Janneke trouwen'. Dit hoofdstuk heb ik op de site vermeld.
Dit hoofdstuk kan je ook in de kleuterklas gebruiken bij dit thema.

In de bibliotheek zag ik geen boeken waarin een jongen met een jongen trouwt of een meisje met een meisje trouwt.

Op het internet vond ik meerdere artikels van andere basisscholen in Vlaanderen waar kleuters trouwen.

Nadien heb ik met verschillende mensen gepraat over dit onderwerp:
-kleuterjuffrouwen van mijn vroegere school
-mijn grootmoeder die vroeger kleuterjuf was
-vriendin van mijn grootmoeder, de ook vroeger kleuterjuf was
-vriendinnen van mijn mama, zij zijn allebei kleuterjuf
-moeder van een kleuter op mijn vroegere school
-buurvrouw (mama van 2 kleuters).

Het interview met een vriendin van mama, kleuterleidster in mijn vroegere basisschool, geef ik hier weer. Ik liet haar eerst mijn krantenartikel lezen en besprak daarna enkele vragen met haar.
'Wat vind jij van dit artikel? Doe jij dit ook met jou kleuters?'
'Oh nee, ik ben daar absoluut niet voor. Het is de laatste jaren precies in in vele Vlaamse scholen. Alosf je dit moet doen om een populaire school te zijn. Neen, wij in de Vrije Basischool van Mol-Sluis doen daar echt niet aan mee. Er zijn nog zo van die rages de laatste tijd: Valentijn en Halloween. Ik ben er tegen om aan die commerciële thema's mee te doen. Ik heb wel een vriendin in een andere school en zij trouwde in oktober. Zij nodigde haar kleuters, 5-jarigen, uit om in de huwelijksmis en nadien op de receptie. Enkele dagen vooraf heeft zij rond dit thema gewerkt in de klas om de kleuters bij het feest te betrekken. Zij vond het ook echt niet gepast om haar kleuters een huwelijk te laten nadoen. We hebben er toen samen goed over gepraat. Op die manier vind ik het dan wel zinvol om dit thema aan te pakken bij kleuters.'
'Waarom ben je tegen het laten trouwen van kleuters? Kunnen kleuters de echte waarde van trouwen al leren?'
'Trouwen is een feestelijke gebeurtenis en dat is leuk. Maar trouwen heeft een veel diepere betekenis en kleuters zijn echt nog te jong om dit te begrijpen. Trouwen is een ernstige zaak, het mag niet zijn dat dit als een spel overkomt. Een huwelijk wordt ook niet overal op dezelfde manier gevierd. Je kan trouwen in het gemeentehuis en in de kerk en elke religie heeft zijn eigen huwelijkstradities.' En iedereen bepaalt toch zelf hoe men een huwelijk viert. Welke kledij, welke bloemen, welke uitnodigingen, welke taart... iedereen mag toch zelf bepalen hoeveel geld hieraan te geven.'
'Wat vind jij ervan dat 2 kleuters de hoofdrol krijgen?'
'Dit vind ik echt niet gepast en dat geeft veel jaloezie bij de anderen. De meeste kleuters willen wel het feestvarkentje zijn en in de belangstelling staan. Ik heb al gehoord dat in sommige klassen alle kleuters trouwen, maar dat vind ik ook niet goed. Alle kleuters verdelen in koppeltjes, klopt toch nooit. Niet iedereen zal tevreden zijn. Er zijn dan nog jaloerse kleuters die liever een andere kleuter als partner hebben.
'Mogen kleuters volgens jou niet weten dat niet alleen een meisje met een jongen kan trouwen?'
Ik vind dat we kleuters van kleins af aan moeten vertrouwd maken met het anders zijn. We moeten holebi's helpen om zich te outen, het is voor hen al moeilijk genoeg. Ik heb enkele kleuters van holebi-ouders in de klas gehad. Het is voor hen vaak al verwarrend genoeg. Ook zijn er steeds verschillende kleuters van gescheiden ouders in de klas. Het traditionele gezin is niet meer in de meerderheid. Voor de kleuters van die nieuw-samengestelde gezinnen is het ook vaak al verwarrend genoeg. Ik wil 'trouwen' dus niet als thema aanpakken in mijn klas. Wel neem ik soms kleuters individueel bij mij als ik zie dat ze het moeilijk hebben. Wat ik wel vind, is dat er maar weinig kleuterboekjes zijn die we dan kunnen gebruiken.

Verder heb ik nog naar een journalist in Mol gebeld.
Mijn mama wist dat hij een artikel geschreven had over dit thema in het parochieblad van een aantal jaren geleden. Helaas had hij het artikel niet meer.
Hij kon zich het artikel ook nog goed herinneren en heeft er mij nog wat informatie over gegeven. Toen reageerde hij op een school in de buurt die kleuters lieten trouwen in de kerk.
Hij vond dit geen geschikte activiteit voor de kleuterschool. Volgens hem komt op die manier
trouwen over als een spel. Zo krijgen kleuters een verkeerd beeld van trouwen met elkaar.

1 opmerking:

  1. idem reactie vorige keer

    boeiende bronnen maar je verwerkt ze niet tot nauwelijks.

    Wie zijn al die levende bronnen: wie is de journalist, zijn artikel? wat vind je van zijn reactie.

    je brengt wat gegevens bij elkaar maar je doet niet echt een onderzoek, je toont me niet aan wat je leert??

    al die prentenboeken: wat haal je daar uit aan leerkansen voor in de kals? wat vind je zelf goed/minder goed.
    ik mis persoonlijke verwerking in dit blog!

    BeantwoordenVerwijderen